2011. február 16., szerda

A gyakorlatom teljesítése - amit tenni tudok

Mostanra már kezd kialakulni, hogy mit tudok, mit tudunk Barbival gyakorlat gyanánt csinálni. Az egészen biztos, hogy nem ugyanazt, amit otthon csinálnánk. Igazából nem is lehetne azt várni... egy másik világban egy másik rendszerben, egy idegen nyelven. Tipp a szakmai Erasmuson gondolkodóknak: csak akkor vágjatok neki, ha jól tudtok az adott nyelven! (Sajnos nekünk még mindig akadnak nyelvi-kommunikációs nehézségeink. Ami engem illet, egy magánbeszélgetésben a legtöbb emberrel egészen jól elbeszélgetek, és szinte mindent értek is. De az óratartás és egy osztályra való nehéz eset gyerekkel való munka azért eléggé stresszes és nehéz.)

 Tehát a gyakorlatról:
Hétfő
Theater-AG (színház "szakkör", egyesület)
   Erre gondosan megterveztünk egy hétvégén egy 10 alkalmas drámapedagógiai eszközökkel vitt, 5 fő témakör köré épülő foglalkozást: 1. mélyebb megismerkedést célzó játékok, 2. szituációs játékok, 3. bizalomjátékok, 4. kooperációs játékok, 5. non-verbális drámajátékok.

Kb. 25 perces foglalkozásokat tartunk minden egyes alkalommal az AG elején, majd átmegyünk a csoport néhány tagjával a Theater-AG színpadkellékes részlegébe és ott tevékenykedünk. A legutóbbi alkalmakkor a trónokat, a hangfalakat, stb. készítettük a színdarabra (azokkal a gyerekekkel, akik nem szerepelnek). A Mode-AG is becsatlakozott a Theater-AG-be oly módon, hogy a jelmezeket ők készítik el.

Ezidáig 3 alkalmat tartottunk, amelyből az első nagyon jól, a második elég pocsékul, a harmadik jól sikerült. Sajnos a második alkalommal később tudtunk kezdeni, és kevesebb időt kaptunk. Hirtelen áttervezni egy jól felépített és ráadásul drámapedagógiai tervet... mert ügye ennek a műfajnak fontos eleme a nyitó- és zárójáték adta keret, a folyamatot alakító játéksorrend.

Ez a nap végre sikerélménnyel jár. A játszók szeretik. Minden héten lelkesen jönnek és reggel kérdezni is szokták, hogy: "Ügye ma is jönnek?". És a most hétfőin (2011. február 14-én) végre először találkoztam igazán motivált és igazán lelkiismeretes gyerekkel. A színpadkellékes foglalkozáson elpakoltunk, amikor Frau Meinders kezéből kicsúszott a sűrű fekete festék és végigborult 1,5-2 méter hosszan a padlón. Épp kicsöngettek... A gongról tudni kell, hogy úgy hat a gyerekekre, mint Pavlov kutyájára, leszámítva azt a különbséget, hogy ők nem nyáladzani kezdenek, hanem kiszaladni - minden eldobva. Nem túlzok, mindet! Még a sütizős óra süteményét is otthagyják (kidobni valónak), csak mehessenek. És ugyanez történik akkor is, ha olyan tevékenységet végezhetnek, amit látszólag nagyon élveznek... De egy fiú ottmarad (a többiek szokásosan elhúztak) és segített rendet tenni. Egy faspaklival igyekeztünk a festéket visszalapátolni a tégelyébe, a fiú meg egy szivaccsal felmosta kétszer is a padlót. Nagyon jól esett ilyet tapasztalni! Meg is dicsértem a srácot nagyon :). A történethez hozzá tartozik, hogy az első hetekben ezt a fiút igencsak ellenszenvesnek találtuk mindketten. Kicsit gonosz is volt, mert pofákat vágott ránk, meg bemutogatott. Egyszer oda is mentem az ebédlőben hozzá és haverjaihoz, hogy ingerült hangon megkérdezzem, hogy van-e valami problémájuk, mert akkor beszélgethetünk róla. (Talán ez segített is, mert nem mutogatott többet sem ő, sem a barátai.) De ez a múlt, szerencsére már igen jóban vagyunk :).

Kedd
   Lernburö és 15:00-tól Schülertreff (Origami Fachzirkellel)
Kettőtől a tanulószobában vagyunk és segítünk a házi feladatok írásában, ellenőrzésében. Az egyik Lernbüroban a kettőből az egyikben nem ellenőrzik a leckéket... a másikban szerencsére igen. De mi azért igyekszünk megtenni ezt. A tanulószoba  alkalmas helyszín nekünk. Kevesen vannak a gyerekek, könnyen tudunk segíteni, nem kell fegyelmezni és nyugodtság uralkodik. A mai nap Barbival kettéváltunk (egyikünk az egyikbe, másikunk a másikba ment). Szintén példa a motivált gyerekre D., akinek nem volt mára leckéje (tudhattam is, hiszen velünk volt ma az osztály összevontan az osztályfőnök betegsége miatta), és mondtam neki, hogy adok én neki szívesen feladatot. Gondoltam, hogy elneveti és visszautasítja, de ledöbbenésemre azt mondta, hogy jó. Mivel vagyok már annyira rutinos, hogy tartsak magamnál néhány matekfeladatot, így volt mihez nyúlnom. Aztán ellenőrizhette a megoldókulcs alapján és a hibákat közösen javítottuk. Nem volt sok hibája. Utána malmoztunk, egész ügyes fiú.

A Schülertreff-ben a múlt héten ludat hajtogattunk, kb. 5 gyerek vett benne részt. Most teavirágokat hajtogattunk kis színes lapokból. Igaz, hogy csak 2 gyereknek volt ma hozzá kedve, de értük is megérte! Az egyik ez a motivált fiú D. volt, a másik pedig egy lány, V. Íme a mai "termés":
A teavirágok vegyes színnel
A jövő héten darumadár hajtogatása következik, ami repül is, ha meghúzzák a farkát!


Szerda
   Europa-AG
 Ezt a foglalkozást Herr Böttger (Frank) tartja. Európai országokról, szokásokról tanulnak és ezen szakkör keretében van esélyük a különböző európai projektekbe bekapcsolódni a gyerekeknek, és utazni. Kb. 14:30-ig házi feladat írása történik, majd a szakkör. Az AG maga érdekes, de azon kívül, hogy a házikban segítünk, sajnos igazából nem nagyon van dolgunk. Ezért az is lehet, hogy 14:30 után átmegyünk vmelyik Lernbüroba vagy eleve arra megyünk. Olyan jó lenne igazán hasznos munkát végezni!

Csütörtök-Péntek
   Ezeken a napokon nincs délutáni iskola, így órák után mehetünk haza. Az is lehet, hogy a péntekjeink szabadok lesznek, mert az Erasmus-szerződés nem enged túlórákat... a precíz németek pedig erre kínosan odafigyelnek :).

A magam részéről saját órát nem tudok egyelőre tartani, de órarészleteket igen. Eddig tartottam már egy matematika, egy angol és két testnevelés órarészletet. Valamint egy énekhez tartozó mozgás betanítását "vezetem". Holnap olyan matematika órát tartunk Weßelmann tanárnővel, hogy amíg ő geometria feladatot ad, addig egy-egy gyereket odahívok a laptopomhoz és kisebb-nagyobb-egyenlő választási és számolási feladatsort csináltatok velük (csak 3-4 percet / tanuló). Ezen kívül az órákon segítek, amikor kell és tudok. Sosem hittem volna, hogy ez a matematikán fog a legjobban menni :D. A másik kedvencem az angol.

Ezzel a képkirakóval vezettem be a Friendship témakört.

Frau Weáelmann pedig folytatta a témakört.

A mai nap jó volt, mert valóban hasznosnak érezhettem magam, de sajnos néha úgy érzem, hogy asszisztens vagy kisegítő vagyok. Már megbarátkoztam a fénymásológéppel is... meg is dicsért a tanárnő, mert kétoldalasat is tudtam készíteni (ő még nem próbálta). Ragasztok, ha kell, stb. Meg megírattam 2 fővel az angol dolgozatot (szavakat is fel kellett hozzá olvasni).

A gyerekeket nehéz féken tartani, nagyon csak jogok, kötelességek nélkül. Nem akarnak iskolában lenni, nem értékelnek bizonyos dolgokat, amiért nálunk összetennék a két kezüket a gyerekek. Természetesen van ellenpélda is! De egyelőre küzdök a tiszteletért és igyekszem kedves, de következetes lenni - ha kényszerítenek, akkor szigorú is.

Körülbelül ennyi, ami tőlem telik. Mehetne jobban, de nagyon igyekszem. Részt élek / élünk minden adódó lehetőséggel és örülünk azoknak az apró sikereknek, amelyek otthon természetesek. A kudarc is új értelmet kapott számomra.
   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése