Az iskola elég modern és igen jól felszerelt. Bár Herr Böttger elmesélése szerint itt a helyi 7 fejlesztő iskola (nálunk inkább a sajátos nevelési igényűek iskolája vagy a gyógypedagógiai fejlesztést igénylők iskolája szavak jobban lefedik azt, amire gondolt) közül a értelmi fogyatékos és a mozgáskorlátozott gyerekek, fiatalok iskolája sokkal felszereltebb és igazi luxusiskolák. Ha pedig magyar viszonylatban nézem - és miként is tudnám másként -, akkor a "Schule an der Rolandsmauer" egy jól felszerelt, tiszta, rendezett intézmény.
Nagyjából ugyanazon infrastruktúra található meg minden osztályteremben; mindegyikben találhatók szekrények, tárolók (tanárnak, diákoknak egyaránt), könyvek, szótárak, állítható tábla, rengeteg tanulást segítő tananyag és eszköz, pluszfeladat, játékok, stb. A német precizitást nem lehet letagadni (és minek is?), mindent felcímkéznek az iskolában. Ez a kategorizálás olyannyira belenevelődik a gyerekekbe, hogy itt a WG-ben is sok mindent hasonlóképpen megjelölve találhatunk.
Nagyjából ugyanazon infrastruktúra található meg minden osztályteremben; mindegyikben találhatók szekrények, tárolók (tanárnak, diákoknak egyaránt), könyvek, szótárak, állítható tábla, rengeteg tanulást segítő tananyag és eszköz, pluszfeladat, játékok, stb. A német precizitást nem lehet letagadni (és minek is?), mindent felcímkéznek az iskolában. Ez a kategorizálás olyannyira belenevelődik a gyerekekbe, hogy itt a WG-ben is sok mindent hasonlóképpen megjelölve találhatunk.
Ha végeztél, akkor ebből vehetsz még feladatot magadnak. |
A különböző órákhoz tartozó feliratok és tárolók |
Újabb példa a címkézésre |
A szekrény egyik fele a tanáré, másik a diákoké. |
Példa egy osztályteremre. |
A termekben mindenhol van beszerelt projektor, amelyhez a tanár csatlakoztathatja laptopját, amiből általában mindenkinek van sajátja. Ha arra vagy az iskolaira telepítenek valamilyen programot, ami a tanítással összefügg, vagy ahhoz kell, akkor megkérdezik a vezetőséget előtte.
A szakos termek:
- 2 PC-terem
Egy régi és egy új, mindkettőben teázó sarkot és középen tanuló asztalokat is kialakítottak Nem félnek, hogy a gyerek leönti a gépeket... vagyis biztos tartanak tőle, de a komfort és az életközeliség fontosabb. Nem kérdeztem meg, hogy hányszor volt ebből valamiféle probléma, de valószínűleg nem vagy nem sokszor.
Egy régi és egy új, mindkettőben teázó sarkot és középen tanuló asztalokat is kialakítottak Nem félnek, hogy a gyerek leönti a gépeket... vagyis biztos tartanak tőle, de a komfort és az életközeliség fontosabb. Nem kérdeztem meg, hogy hányszor volt ebből valamiféle probléma, de valószínűleg nem vagy nem sokszor.
- zene-terem
Sok-sok hangszer egy kisebb teremben; 2 dobfelszerelés, vagy 7 gitár, csörgődobok, kongák, triangulumok, didzseridu, stb. A sokféle hangszer illeszkedik az Orff-koncepcióhoz is, természetesen időnként ezt is alkalmazzák.
Sok-sok hangszer egy kisebb teremben; 2 dobfelszerelés, vagy 7 gitár, csörgődobok, kongák, triangulumok, didzseridu, stb. A sokféle hangszer illeszkedik az Orff-koncepcióhoz is, természetesen időnként ezt is alkalmazzák.
- tornaterem
Régi, de mégis nagyon korrekt, minden van benne, ami csak kellhet. A szomszéd iskola is ezt használja. A gyerekek zenére futnak körbe az óra elején, nincs annyi kötelező felmérés, több a játék. Amelyik órákat én látogattam, ott többször volt beszélgetőkör, ahol megbeszélték, hogy mit fognak csinálni, miért fontos egy új játék szabályrendszerének megismerése és az alapok elsajátítása. Fegyelmezetlenség esetén szintén megbeszélés követte a padra kiültetést. Az egyik fiú kissé bántóan megmondta a tanárnak, hogy igazságtalannak tartja, hogy kiültette, és haragszik rá. A tanárnő nyugodt maradt és rávezette a gyereket, hogy miért történhetett ez és elárulta, hogy neki sem öröm kiültetni őket - csak néha rákényszerítik és igyekszik következetes maradni. (Képek az egészségnappal kapcsolatos bejegyzésemben találhatók.)
Régi, de mégis nagyon korrekt, minden van benne, ami csak kellhet. A szomszéd iskola is ezt használja. A gyerekek zenére futnak körbe az óra elején, nincs annyi kötelező felmérés, több a játék. Amelyik órákat én látogattam, ott többször volt beszélgetőkör, ahol megbeszélték, hogy mit fognak csinálni, miért fontos egy új játék szabályrendszerének megismerése és az alapok elsajátítása. Fegyelmezetlenség esetén szintén megbeszélés követte a padra kiültetést. Az egyik fiú kissé bántóan megmondta a tanárnak, hogy igazságtalannak tartja, hogy kiültette, és haragszik rá. A tanárnő nyugodt maradt és rávezette a gyereket, hogy miért történhetett ez és elárulta, hogy neki sem öröm kiültetni őket - csak néha rákényszerítik és igyekszik következetes maradni. (Képek az egészségnappal kapcsolatos bejegyzésemben találhatók.)
- technika
Van egy műhely és egy textilterem is külön. Prímán felszerelt termek nagy asztalokkal, sok szerszámmal és szerszámgéppel. Egy másik épület pincerészében található a kerékpárszerelő műhely, ahol egészen jó állapotú kerékpárokkal foglalkoznak.
- tankonyha
Meglepődtem, hogy milyen igazán profi konyhájuk van. Szakácskönyvek, receptek a szekrényekben, minden fázisnak hely, stb. Hátul egy kisebb teremben pedig a hűtők, mosó- és mosogatógépek találhatók, plusz egy vasaló is a konyharuhák, kötények rendbetételére. A szakmaválasztást segíti elő ez is, csakúgy mint a szerelőműhelyek, a technika- és textilterem. Az életre, a munkára nevelést igazán komolyan veszik; orientáció is működik, pályaválasztási tanácsadáshoz két külön szakembert is alkalmaznak (természetesen nekik egyéb teendőik is vannak és nem konkrétan az iskola a munkáltató).
- kémia-fizika-biológia labor
Ez a kedvencem! Van egy hatalmas interaktív táblájuk egy nagyon modern géppel hozzá - minden vezeték nélkül persze. A plafonon egy panelből csapok lógnak ki (nyilván nem egyszerű csapok), amelyekből különböző kémiai anyagokat, gázokat lehet csövekbe, pipettákba engedni gombnyomásra, beállított mennyiségben. Meg még sok egyéb különleges funkció is tartozik a panelhez, a teremhez. A raktár rész alatt sem egy zsúfolt tárolót kell értsünk, hanem egy komoly készletet, amely ismét csak a német precizitásnak megfelelően, szépen rendezve, polcokra téve tárul elénk. Na jó, az asztalon is volt széthagyva ez-az, egy nagyobb láda, de az szortírozás alatt volt... (KÉPEKET KÉSŐBB TUDOK BEILLESZTENI IDE.)
- múzeum-terem
Ez hatalmas ötlet!!! Egy terem berendezve régi idők eszközeivel, kis padokkal, parafa táblákkal, ronggyal, egy 19. századi öltözködésnek megfelelő tanári bábuval (kb. mint Mis King a Váratlan utazásokból :D). Vitrinekben régi könyvek, pennák, stb. (KÉPEKET KÉSŐBB TUDOK BEILLESZTENI IDE.)
- tantermek
Van egy műhely és egy textilterem is külön. Prímán felszerelt termek nagy asztalokkal, sok szerszámmal és szerszámgéppel. Egy másik épület pincerészében található a kerékpárszerelő műhely, ahol egészen jó állapotú kerékpárokkal foglalkoznak.
Textil terem |
A műhely (éppen színjátszó szakkör kulisszamunkái készülnek) |
- tankonyha
Meglepődtem, hogy milyen igazán profi konyhájuk van. Szakácskönyvek, receptek a szekrényekben, minden fázisnak hely, stb. Hátul egy kisebb teremben pedig a hűtők, mosó- és mosogatógépek találhatók, plusz egy vasaló is a konyharuhák, kötények rendbetételére. A szakmaválasztást segíti elő ez is, csakúgy mint a szerelőműhelyek, a technika- és textilterem. Az életre, a munkára nevelést igazán komolyan veszik; orientáció is működik, pályaválasztási tanácsadáshoz két külön szakembert is alkalmaznak (természetesen nekik egyéb teendőik is vannak és nem konkrétan az iskola a munkáltató).
A tankonyha (az "osztályommal") |
- kémia-fizika-biológia labor
Ez a kedvencem! Van egy hatalmas interaktív táblájuk egy nagyon modern géppel hozzá - minden vezeték nélkül persze. A plafonon egy panelből csapok lógnak ki (nyilván nem egyszerű csapok), amelyekből különböző kémiai anyagokat, gázokat lehet csövekbe, pipettákba engedni gombnyomásra, beállított mennyiségben. Meg még sok egyéb különleges funkció is tartozik a panelhez, a teremhez. A raktár rész alatt sem egy zsúfolt tárolót kell értsünk, hanem egy komoly készletet, amely ismét csak a német precizitásnak megfelelően, szépen rendezve, polcokra téve tárul elénk. Na jó, az asztalon is volt széthagyva ez-az, egy nagyobb láda, de az szortírozás alatt volt... (KÉPEKET KÉSŐBB TUDOK BEILLESZTENI IDE.)
- múzeum-terem
Ez hatalmas ötlet!!! Egy terem berendezve régi idők eszközeivel, kis padokkal, parafa táblákkal, ronggyal, egy 19. századi öltözködésnek megfelelő tanári bábuval (kb. mint Mis King a Váratlan utazásokból :D). Vitrinekben régi könyvek, pennák, stb. (KÉPEKET KÉSŐBB TUDOK BEILLESZTENI IDE.)
- tantermek
- "Soziales Trainingsraum"
Egy kb. 2 éve indult programról van szó, amely segíti a tanulókat abban, hogy metakogníciójuk fejlődjön, visszajelzések és önreflexión keresztül képesek legyenek belátni a helytelen magatartásformákat és esetleg változtatni is azokon. Ha kevésbé tudományosan, de még inkább konkrétan szeretném megfogalmazni, akkor ez az egész annyi, hogy a gyerek 3 alkalommal zavarhatja meg az órát (úgy komolyabban). Aztán a harmadik után a tanár fogja a trainingsraumos lapot és kitölti. Leírja, hogy mi volt az első, mi a második, mi a harmadik rendzavarás és mi a problémája az adott személlyel és annak viselkedésével. A gyerek lefárad a lappal Herr Potthoff-hoz és nála saját maga is kitölt egy hasonló lapot (miért kellett lemennie, mit vétett, stb.), majd közösen összevetik a kettőt és utána visszamehet az órára. Néha be is kell számolnia az osztály előtt arról, hogy miért került le, mit beszéltek meg és hogyan javítja ki ezt a történést (ez utóbbi beszámoltatást csak egyszer tapasztaltam). 5 alkalom után a szülő levelet kap, majd 10 után ismét és be kell fáradnia egy elbeszélgetésre. Ha pedig nagyon sokszor fordul elő ilyen viselkedési probléma, akkor az iskola igyekszik megtalálni a legjobb megoldást és viselkedésjavító tréningre "kötelezik" vagy valamilyen programban való részvételre.
- Lernbüro
Tanulószoba, amely egyértelműen a házi feladatok elkészítésére szolgál; a PC-termekben és szükség szerint a Schülertreffben tanulnak egy-egy tanárral.
- Schülertreff
Ha a diák elkészült a házi feladatával a tanulószobában, utána lemehet a közösségi tanulóba, amelyben sokféle játék, számítógépek és klassz pihenősarok fogadja. Itt töltheti el az időt, amíg érte nem jönnek vagy spontán maga haza nem mehet (15:30).
- Lernbüro
Tanulószoba, amely egyértelműen a házi feladatok elkészítésére szolgál; a PC-termekben és szükség szerint a Schülertreffben tanulnak egy-egy tanárral.
- Schülertreff
Ha a diák elkészült a házi feladatával a tanulószobában, utána lemehet a közösségi tanulóba, amelyben sokféle játék, számítógépek és klassz pihenősarok fogadja. Itt töltheti el az időt, amíg érte nem jönnek vagy spontán maga haza nem mehet (15:30).
A szakos tantermeken kívül vannak ügye a normál osztálytermek, a szociális munkás irodája, ahová várja a gyerekeket szünetben, hogy a problémájukról beszélgessen velük akár széken, akár babzsákfotelben ülve. A tanáriról pedig már írtam.
Szelektív hulladékgyűjtés
Ez egy külön bejegyzést fog kapni - ahogy az a zöld-identitásom diktálja :). De természetesen az iskolában is szortírozva gyűjtik a szemetet. Felteszem a kérdést: hogyan is várhatnánk, hogy a felnövekvő generáció szelektíven gyűjtse a hulladékot, ha az iskola nem nyújt példát és már kisgyerekkortól nem látja és tapasztalja ennek fontosságát és gyakorlatát?
A képen csak: vegyes, csomagolások, bio, papír |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése