2011. október 22., szombat

Kenyérsütés - hetvenedszer is

A névnapomra (május elején) kaptam a családtól egy kenyérsütőt. Két keverő lapátos, 1300 g-os kenyér sütéséhez. Nagyon szeretem, sőt: szeretjük :). Azóta sokkal jobb minőségű kenyeret fogyasztunk. Ma sült ki a 70. darab, gondoltam, hogy ide írni erről... hátha mások is kedvet kapnak hozzá. Higgyétek el, megéri!

Ez a 70. - mire lefényképeztem, már el is fogyott a fele :).

Egy régebbi kenyérke, ez ropogós lett















Mivel alapreceptet - vagy bármilyet is - nem mellékeltek a géphez, így fogalmam sem volt, hogy mennyit kell beletenni. Neten keresgéltem, de ilyen nagy kenyerekhez nem találtam semmit. Ezért egy 500 g-os változatot szoroztam fel. Az első kicsi lett, a másodikból kifutott és csak úgy füstölt a tészta a sütőszálon... A harmadiktól már be tudtam lőni a pontos arányokat.

Az alaprecept:
  • 42 g margarin (nagyon fontos, hogy jó minőségű legyen, mert különben morzsálódni, sőt töredezni fog a kenyér)
  • 420 ml víz és tej fele-felében (ez pont a keverőlapátok tetejéig ér)
  • 150 g teljes kiőrlésű rozsliszt
  • 500 g fehér liszt (ennek is jó minőségűnek kell lennie)
  • 50-60 g mag vegyesen (lenmag, napraforgómag, szezám mag, köles)
  • 10 g élesztő (a lisztbe vájt lyukba szétmorzsolva)
  • 1 sütőkanál cukor (a sütőhöz adott kanál a mérce; az élesztőre kell szórni a cukrot)
  • 1 kissütőkanál só
Figyelni kell, hogy ebben a sorrendben menjenek bele a hozzávalók.
A sütőmasina

Mák, lenmag, napraforgómag, szezámmag













Egyéb variációim
A magok helyett vagy mellé lehet tenni
  • apróra vágott vöröshagymát (ízlés szerint)
  • majoránnát (0,5-1 csomaggal)
  • szárított vagy aprított konzerv gombát
  • fokhagymát (4 gerezdnyit)
  • mákot (5-10 dkg-ot)
Mákot gyakran teszek hozzá, mert lágyabb lesz és tovább friss marad a kenyér. Alapból 3 napig áll el, maximum 4 napig. A magok közül a lenmag a legfontosabb. Segíti az emésztést, sok benne a vitamin és szépíti az (arc)bőrt.

Én a magokat a Patkó és Társa Kft.-nél veszem Tatán. Egy fél kilós lenmag nincs 400 Ft és elég több hónapig. A napraforgómag is csak picit drágább. 

Két keverőlapátos sütőalkalmatosság; elmosni sem kell, csak kitörölni egy nedves,
puha ronggyal - még nem tettem meg ezt a képen 
Nem csak kenyér, hanem kalács vagy egyéb sütemény sütésére is alkalmas a gép. Eddig én csak kalácsokat próbáltam. Ehhez kalácslisztet vásároltam (természetesen amikor akciós volt :D). Ezen egy nagyon jó és felettébb egyszerű receptet olvashatunk. És bátyám szerint az a "best of".

Nem csak gépben süthető ezen receptek alapján kenyér! Próbáltam már augusztus 20-án kemencében is az alapreceptemet. Kicsit több élesztő kell bele ilyenkor (kb. 20-25 g). 

Jó sütögetést mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése