2012. április 29., vasárnap

Az előkészítő évfolyamok (preschool) Magyarországon

Először is leszögezném, hogy még kevés az információm ahhoz, hogy erről a témánál a felvetésnél és latolgatásnál többre jussak, de azért mégis hozzászólok a témához. Majd idővel tájékozódom és akkor pontosabb véleményalkotást tudok majd tenni. Azért is írok még, mert hátha olvas olyan személy is, aki ebben a kérdésben kompetens és további támpontokat ad a többi olvasónak és nekem.

Sokan kíváncsian várjuk, hogy mit hoz majd az új, érkező köznevelési törvény. Lesz benne egy előkészítő évfolyamról szóló rész is, amely koncepcióról és részleteiről nem találtam sajnos információt, egyelőre csak az egyik kurzusunkon hallottam erről. Ezzel az 1 vagy 2 plusz évnyi lehetőséggel sokan nyerhetnek és veszthetnek rajta. Lehetségessé válik az is, hogy egy gyermek csak 8 általánost végezzen el 16 éves korára úgy, hogy nem is ismételt osztályt. Ha pedig egy tanulási teljesítésre alulmotivált gyermek/fiatal be sem jut középiskolába, leginkább szakmát adó középfokú intézménybe, akkor még lemorzsolódni sem lesz esélye, nem hogy bennmaradni. (A 9-10. évfolyamon a legnagyobb a lemorzsolódás aránya.) A tanköteles kor 16 évre való visszaállítása, levitele meglátásom szerint hibás intézkedés, amely maximum rövid távon képes gyorsabban bevonni kisebb tömegeket a munkaerőpiac történéseibe (ha egyáltalán képesek lesznek elhelyezkedni ezek az aluliskolázottabb emberek ebben a nehéz helyzetben), de hosszútávon sok lemaradó, szegénysorba kerülő embert generál. De ne legyen így! - én is jobb szeretném.

A tanköteles kor csökkentésével amennyire tudom, a legtöbben nem értenek egyet a szakmában, viszont az előkészítő osztályokkal kapcsolatban már erősebben megoszlanak a vélemények. Hallottam olyan markáns véleményt, hogy ez a roma/cigány gyermekek ellehetetlenítéséhez vezet majd, és a két intézkedés egyben kifejezetten a 8 általános elvégzéséig kíván csak velük foglalkozni. Az én véleményem szerint ez akár történhet majd így is, de tudom azt, hogy nagyon sok gyermeknek szüksége lenne az Angliában is működő preschoolszerű oktatási szintre. Ez már nem óvoda, még nem iskola, egyfajta játékos-fejlesztő átmenet a kettő között. Az ép értelmű gyerekek között is sok az éretlenebb, a különböző képességterülete(ke)n elmaradás(oka)t mutató 6-7 éves, akiknek ez egy hatalmas lehetőség lenne arra, hogy behozzák magukat, az elmaradásukat és ne kelljen megalázó módon osztályt ismételniük (traumatikus élményt elszenvedve). Vagy vannak enyhén értelmi fogyatékos gyermekek, akik az előkészítő osztályokban végzett intenzív fejlesztéssel sokkal nagyobb eséllyel és nagyobb százalékban tudnák később megállni a helyüket integrációban is (többségi általános iskolában). Mindent átgondolva én nagyon jó lehetőségnek tartom az előkészítő osztályt. Esély sok megkésett fejlődésű gyermeknek, sok fogyatékos diáknak, de esély lehet akár a HH és a HHH tanulók számára is (akik közül sok a roma/cigány származású). Minden azon múlik, hogy vajon miként fog megvalósulni a elképzelés?!

Még utána kell keresnem, hogy ez a 0. és még egy 1. osztály előtti előkészítő év
- hol valósulna meg (óvodában/iskolában)
- milyen bizottság sorolja majd be ide a tanköteles korba lépőket (TKVSZRB?, Nevelési Tanácsadó?)
- milyen felmérés követi a 0. év befejeztét, mi lesz a 1 vagy 2 előkészítő év megítélésének alapja (teszt?, pedagógiai vélemény? szakértői bizottság szakvéleménye?)
- milyen szakemberek, pedagógusok foglalkoznának azokkal a gyerekekkel, akiknek fokozottan fontos a differenciált, fejlesztés orientált, játékos, modern pedagógiát alkalmazó oktatás-nevelés (gyógypedagógusok/fejlesztőpedagógusok, többségi pedagógusok, esetleg óvodapedagógusok?)
- hosszútávon milyen előnyökkel és hátrányokkal kell számolni?

Csak remélni tudom, hogy a koncepció lefektetői kellő bölcsességgel és átgondolással közelítik meg az előkészítő osztályok minden részletét és sok pozitív hatást fog majd eredményezni az előkészítő; nem pedig a szegregáció és a stigmatizáció egy új eszköze lesz.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése