2011. január 22., szombat

Szelektív szemétgyűjtés (hulladék vagy alapanyag?)

Már ígértem, hogy erről a témáról külön írok. Aki ismer, az tudja, hogy szeretem a környezetet, a fákat és egészében a természetet. Otthon szelektíven gyűjtünk és másokat is erre buzdítottam, buzdítok, 3 embert sikerült is elkötelezni eme irányba :). Részt vettem már néhány szemétszedő akción, és a vízzel is mindig próbálunk spórolni. Ehhez jó kis svájci szűrőket is vettem, amelyek már visszahozták az árukat (4 hónap alatt). Az áramfogyasztásra is figyelek, figyelünk, a számítógépet áramtalanítjuk, a lámpákat nem égetjük olyan helyiségben, ahol nem vagyunk. Vagy ha csak pár percre megyünk ki az adott szobából, akkor érdemes úgy hagyni, hiszen az energiatakarékos izzók a felkapcsoláskor vesznek fel több energiát... Ilyen apró trükkökkel mind a pénztárcánkat, mind a környezetet kímélni tudjuk. Nekem utóbbi fontosabb, viszont sokak csak az előbbivel motiválhatók kellőképpen. Bár persze a megmaradt pénz nekem is jól jön :), az már évente egy cipő / ruha vagy sör... ki miben méri.

Itt Németországban alapvetően négy kuka van: barna: bio (ez kis kukák esetén zöld általában), papír (kék), csomagolások (sárga), vegyes (fekete) és ezen kívül egyes részeken külön gyűjtik a fémeket és minden esetben külön a veszélyes hulladékot, mint pl az elemek (ez már nálunk is így van egy ideje). Ami nagyobb különbség, az az, hogy a PET palackok visszaválthatók az élelmiszerboltokban 10-15 eurocentért / db. Igaz, hogy az üdítők árában benne van alapból a begyűjtési, újrahasznosítási költség, de ebből a fentebb ismertetett összeget visszakaphatjuk. Az üvegre ugyanez igaz. A begyűjtők pedig ugyanolyanok, mint nálunk pl. a Tesco-kban a palackvisszaváltók. Utoljára Horvátországban láttam ilyet, de ott gépesítés nélkül, emberi erőforrással megoldva vették vissza a pillepalackokat (akkor, amikor ott voltam, még kunaért). A visszakapott összeg levásárolható (a horvátoknál akár vissza is adták kézbe).

A szelektálás miatt az utcán nehéz találni kukát, ezért megesik, hogy a türelmetlen emberek lusták magukkal hurcolni a szemetüket addig, amíg azt a megfelelő helyre dobhatják. Az utcák azért nem szemetesek, de megesik, hogy itt-ott találkozunk eldobált hulladékokkal. Az utcai szemetesek vagy négy fakkosak vagy sajnos némelyikbe egybe megy minden.

Állomáson a gyűjtő
Ahogy azt már egy korábbi bejegyzésemben is írtam, itt az iskolákban is külön kukákba szortíroznak, megtanulják, hogy a szemét az egy olyan hulladék, amely nagyon sok esetben egyben alapanyag is. A WG-ben is természetesen több szemetesünk van. Persze ez nem is lehetne másként, hiszen ami a legnagyobb különbség e téren hazánk és Németország között az az, hogy itt kötelező a szelektív gyűjtés, tehát a környezettudatosság egy magasabb foka törvényileg is szabályozott. Így az is kénytelen kialakítani saját háztartásában is az ilyen típusú gyűjtést, aki egyéb esetben nem tenné ezt. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése