2011. november 1., kedd

Valóságosan virtuális érzéki csalódások

A következőkben egy érdekes témát kívánok felhozni és szeretném, ha minél többen gyarapítanák a hasznos hozzászólások sorait. Egy olyan jelenséget szeretnék kicsit körüljárni, amely egyszer talán kutatássá is válik - leginkább nálam okosabb emberek számára. Bár igazából már vannak ez irányba megindult vizsgálódások, de leginkább grammatikai, filológiai szempontból közelítve.

Egyre többször fordul elő, hogy összefolyik a két világ, a virtuális és a valóságos. Csak egy-egy pillanatig tart és aztán az ember csak nevet vagy megcsóválja a fejét. Erről mások is beszámoltak már. 20-30 évvel ezelőtt még ilyesmik nem történhettek volna meg. Most, a 20-21. században új eszközöket találtak ki, miattuk új szavak keletkeztek. Ezzel együtt új jelenségek is kialakultak. Ezekről a furcsa, a két (valós és virtuális) világ összemosódó jelenségeiről  akkor határoztam el, hogy írni fogok, amikor már Gáborom is ilyenen -  valóságosan virtuális érzéki csalódáson - kapta magát. Pedig ő igazán földi és valóságos élethez kötött - afféle régi motoros.

Akkor lássuk:
1, A fent említett indító példa: Én vacsoráztam, Gábor pedig olvasta az asztalnál a Science Focus magazint. Egyszer csak azt veszem észre, hogy ujjával simogatja a papírt. Lapozni szeretett volna, de úgy, mint a touch paddal kell.
2, Államvizsgára tanultam és Katival vitattunk meg tételeket. A már kiegészített, letisztított tételeket kinyomtattam. A monitorra raktam a papírt. Arról olvastam és beszéltük át - ugyanaz volt Kati előtt is. Talált benne egy hibát, mondta, hogy javítsam ki. Húzogattam az egeret ide-oda, próbáltam adott sorba igazítani a kurzort. Elkeseredetten mondtam, hogy elromlott a gépem. Majd szünet tőlem és nagy nevetés. Persze, hogy a nyomtatott papírra nem fog a kurzor rámenni, hiába van az a monitoron. Ez az egész gyorsabban zajlott le, mint így leírva, de akkor is összemosódott a kétféle világ.
3, Írtam a "kritérium" szót, amelyet ki akartam jelölni a tollamat visszafelé húzva a szó felett és beilleszteni eggyel alá.
4, Elrontottam egy szót a papíron és egy pillanatig vártam, hogy mikor villan fel a piros aláhúzás. Persze ez nem történ meg :).
5, Többször is megesett már, hogy nem tudtam eldönteni, hogy amit az egyik közeli barátom mondott, azt valóban mondta, élőben, vagy a skypeon keresztül.
6, Egyre többször előfordul, hogyha tollal írok, akkor közben az agyam látja, hogy miként kellene a betűket a klaviatúrán nyomkodni.

Kérek mindenkit, hogy írjon a kommentekbe hasonló eseteket, amelyeket tapasztalt! Még nem tudom pontosan, hogy mit is fogok kezdeni az összeszedett anyagokkal, de ha elég sok és elég jók jönnek össze, lesznek olyan emberek, kutatók, akiknek átnyújthatom majd. Ezért légyszíves írjatok Ti is hasonló eseteket!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése