2012. október 1., hétfő

Amit már most másnak látok

Bizony, bizony, vártam, hogy milyen különbségeket fogok napról-napra felfedezni itt. Van egy pár! Igyekszem összeszedni, de ez nyilván egy dinamikus lista lesz. (De nem ebben a bejegyzésben fogom bővíteni.)

Interkulturális közeg
Magyarországról sok hozzánk látogató azt vallja, hogy "itt mindenki magyar" - vagy legalábbis úgy néz ki. Viszonylag kevés a színes bőrű és homogén kinézetű a társadalmunk. Még a főváros is (na jó, a "mihez képest" mindig feltehető kérdés)! Ausztria, de nyilván elsődlegesen Bécs kulturálisan is egy nagyon sokszínű város, láttam már arabokat, pakisztániakat, kínaiakat, egyéb ázsiaiakat, magyarokat, németeket (ez persze cseppet sem kuriózum...), fekete bőrű embereket, törököket (jó sokan vannak itt is), indiaiakat és még ki tudja, hogy milyen nációk gyermekeit. Rengeteg extrém külsejű ember szaladgál az utcákon, de ugyanúgy, mint az etnikai sokszínűségre, már erre sem érzékenyek a bécsiek. Egyedül egy skót szoknyás férfi után fordultak, amit láttam, de a punkok, rockerek, lecsúszott gatyájú rapperek ugyanúgy szürkék a város forgatagában, mint például én. Láthatóan láthatatlannak lenni - érdekes tapasztalat.

Boltok, árak
Eddig nem sok élelmiszer üzletben vagy egyáltalán vásárlásra alkalmas helyen voltam, de mivel vasárnap itt zárva tartanak, így szombaton elsétáltam a legközelebbi Merkur-ba, ami 8 percnyi sétára van tőlünk. A komplaxum mögött további kis bevásárlóudvarra leltem, ahol van posta, Uni Credit Bank (itt: Bank Austria a neve), Penny Market, optikus, patika, Bipa, stb. A Merkur-ba mentem be és elképedtem a választékon. Igyekeztem nem túl feltűnően viselkedni, nehogy egyből kiszúrható legyek, és nehogy "jé, ez is faluról gyütt" érzést keltsek bárkiben is. Nagyon tudatos önmegtartóztatás árán elég kevés dolgot vettem, de ennél jóval többet nézelődtem. Az árak hasonlók, mint nálunk, sőt, van, ami olcsóbb! Ok, sok-sok minden valamivel, kevés dolog sokkal drágább a hazai viszonylatokhoz képest, de egy osztrák fizetésből egy hétvégi bevásárlás nagyon nem ugyanazt jelenti itt, mint otthon. A választékukat pedig meg sem közelíti a magyarországi :(. Nem csak pl. Danone meg saját márkás, meg max. még egyféle joghurt van, hanem vagy 50-féle és többféle minőségben, többféle árfekvésben. Tapasztalat: még a majdnem a legolcsóbb is elég magas gyümölcstartalmú és finom.

Közlekedés
Na, ez aztán tuti nem Pesti! Nagyon jól átgondolt, logikus és BEFEJEZETT metróhálózat biztosítja a gyors haladást. Sok a villamos, a busz is - bár ezekkel még nem igen utaztunk, csak a 67-es villamost használjuk néhány megállóra nap, mint nap. 5 metróhálózat van (U1, U2, U3, U4, U6 - U5 sosem épült meg). A közlekedés nem zónás Bécsen belül, az ú.n. százas zónán kívül már az, ennek részleteiről nincsenek még információim.

Nyelv
Hmm, vegyesek az érzéseim. Néhol olyan durva akcentussal találkozom, hogy időbe telik megállapítani, h németül beszél-e az illető. Az egyetemen természetesen a Hochdeutsch a norma, az utcán a többségnél is. Azt veszem észre, hogy a kialakult "német identitásomat" sérti a karattyolásuk, mármint az akcentusuk. Most értettem meg drága német jó barátaimat, amikor arról beszéltek, h Ausztriába jönni egyáltalán nem olyan, mintha haza mennének és amit "azok" beszélnek, az nem is német... EZ persze nagyon nem kulturálisan relativisztikus megközelítés és tán fennhéjázóan is hat, de mégis most értettem meg, h nagyon is van benne valami. Ugyanakkor ez is csoda, h ilyen mértékben meg tudták tartani a leválás(ok) és a távolság ellenére is a nyelve - viszonylagosan érintetlenül.

Ételek
Ezek hasonlóak a miénkhez. Örülök, h a leves+második kombót itt is tisztelik (a leves Németországban hiányzott). Az egykori Osztrák-Magyar Monarchia utóhatásai mindkét részről letagadhatatlanok :).

Sajnos az edzőtermet, ami 3 percnyire van (de komolyan!) tőlünk, nem tudom igénybe venni, mert akkor lehet havi 19,9 euróért bérletet venni, ha egy éves "szerződést" kötök velük. Marad a házi edzés (már tegnap egy meg is volt) és a parkban a futkározás (még előttünk áll).

Most nincs még friss élmény, de úgy sejtem, hamarosan lesz, mert ma megyünk fél eurós akciós egyetemista koktélozós programra ;).A félreértések elkerülése végett: leszögezem, h én ide tanulni jöttem, de egy pár party és közeli helyekre utazás is szükséges olykor.

1 megjegyzés: