2011. március 23., szerda

Helyettes osztályfőnök voltam egy idegen országban :)

A múlt héten ilyenkor életem legnehezebb 4 napjára készültem lelkiekben. Hétfőtől csütörtökig Susanne iskolai síkiránduláson volt kísérő tanár - és persze aktív síelő is. Egyedül maradtam ezzel az igen csibész, igen nehéz 7. b osztállyal napi 4, ill. egyszer 5 órában. Nagyon sok okosságot kieszeltem, reméltem, hogy a gondos tervezés ezúttal valóban elég lesz. Sajnos néha az időjáráson is sok múlik :(.

Hétfő - új helyzet, új kihívás
   Már a múlt csütörtökön jeleztem nekik, hogy megalkotjuk hétfőn a Frau Kovács-7.b új szabályzatát, természetesen a régiek betartása mellett. Kértem őket, hogy ne késsenek. Minden 2 perces késés 1 plusz feladatot jelent. Nem is késtek :)
  Korán bementem az iskolába, kartonokra ragasztottam "Belohnen" (dicséret) és "Bestrafen" (büntetés) feliratokat. Készítettem még egy kartont "Über die neue Regel und die alte Regel" (az új és a régi szabályokról) és írtam az aljára "Unterschreiben" (aláírás) feliratot is.

1-2. óra (dupla matematika)
Stuhlkreis-szal (székkörrel) indítottuk a napot, ahol valóban elmondtam, hogy mi az, amit elvárnék és kérnék tőlük a hétre. Az én szabályaim voltak:
1, Betartom a régi és az új szabályokat is.
2, A Trainingsraum (TR) előtt 3 esélyem van és a 3. vonalat egy plusz feladat csendes, gyors és lehetőleg hibamentes elvégzésével el lehet tüntetni. Ha nem tudok csendesen, gyorsan dolgozni, rögtön a TR-ba kell menjek. Ha megint szabályszegően viselkedem, utána már nincs több javítási esélyem.
3, Magam írom fel a dicséret vagy a büntetés kartonra a jó és a rossz viselkedésemet (ha Frau Kovács mondja).
4, Csak a szünetben megyek a toalettre.
5, Ha az egész osztály az egész nap jól viselkedik, akkor a nap végén az egész osztály jutalmat kap. De ha valaki zavarja a tanórát és nem lehet tanítani miatta, akkor miatta az egész osztály nem kap jutalmat.
6, Szabad rágóznom, de csak normálisan, amíg jól viselkedem (ha nem, akkor ki kell köpnöm).
7, A nap végén rendet rakunk a teremben.

A régi és az új szabályokról


Dicséret

Büntetés

A csütörtöki állás
Nekem is csináltunk egy kartont, ha valami butaságot mondok, akkor a diszkrét kiröhögés mellett írják fel a helyes kifejezést a Frau Kovács szótárába. :)
Frau Kovács kijavítására szolgáló karton - hogy ő is tanuljon, ne csak tanítson :)

Az óra felénél az igazi matematikával kezdtünk el foglalkozni.
A geometrián belül új témakört kezdtem velük, a körzővel való mérést, körszerkesztést, stb. Az anyag igazából nem volt nekik annyira új, hiszen korábbi évfolyamokban már foglalkoztak vele, de idén új volt.

Először felírtam, hogy milyen lépései lesznek az órának:
    - együtt olvasunk, dolgozunk
    - partnermunkában témamegbeszélés, 3-3 kérdést feltevése és megválaszolása
    - „Stuhlkreis” ismétlés, én kérdezek, ti válaszoltok
    - táblánál dolgozunk
Ehhez igazából vannak kártyák, amik jelölik, hogy a tanár felvilágosít a feladatról, hogy egyedül kell-e dolgozni vagy párban, hogy táblánál dolgozunk vagy sem, stb. de sajnos arra nem jutott időm, hogy előkeressem őket, ezért miközben mondtam, hogy mit fogunk csinálni, fel is írtam.
A tanár munkáját is könnyítő piktogrammok

Megbeszéltük, hogy mi a kör átmérője, kerülete, radius-a, melyek a körző részei, mit lehet vele csinálni, hogyan mérünk körzővel. Rajzoltunk kört középpont köré, egy-egy tanuló felszólítás után behúzta az említett nevezetességeit a körnek.

Mivel lassan lehetett velük haladni a kisebb-nagyobb fegyelmezési fennakadások miatt, ezért a füzetbe másolásra nem jutott idő. Mivel kedden a háztartási ismeretekre más volt beírva helyettesítőként, megkértem Frankot, hogy hagy tartsak még egy matekot az egyik helyett, mert szeretném hogy érezzék, ha nem tudunk haladni miattuk, akkor pluszóraként megoldható. Kedden remekül tudtunk haladni, a füzetbe minden bekerült és több feladatlapot is ki tudtak tölteni azok közül, amelyek a témához tartoznak. Van ugyanis egy olyan jó könyve Susanne-nak, amely a vonalzó-, a szögmérő- és a körzőhasználatot az alapoktól kezdve megtanítja és ebben nagyon jó feladatlapokat találunk.

3. óra (német)
Megint ismertettem az óra menetét, aztán elkezdtünk dolgozni. Táblázatba foglaltuk, hogy mely fabulákat olvasták, melyekben mely szereplőkkel találkozunk. Utána egy új táblázatba, hogy mely szereplőkhöz milyen tulajdonságok társíthatók.

Házi feladatként még be kellett írniuk további tulajdonságokat.

4. óra (angol)
A szokásos óramenet ismertető után felrajzoltam egy táblázatot, angol és német felirattal. Diktáltam a tanult szavak közül tízet és ki kellett tölteniük a táblázatot, majd a füzetbe is leírni.

Elolvastunk két SMS-t, amire válaszolni kellett. Majd felolvastam Missis Weßelmann angol nyelvű rövid szöveges üzenetét és arra válaszoltunk közösen. Ketten nem akartak neki válaszolni, ezt felírattam velük a „Bestrafen” kartonra.

Nem volt szörnyű a nap, de jutalomra azért nem adott alkalmat.

Kedd – szép remények
1-2. óra (német dupla óra)
 Egy „Stuhlkreis”-szal kezdtünk, ahol kértem S.-ot, az egyik lányt, hogy akassza fel a kabátját és aztán jöjjön a székkel. Nem tette ezt meg, de Susanne-tól megtanultam a türelem hatalmát és szépen megvártam, amíg odaül és akkor mondtam neki, hogy akkor most vigye vissza a széket, vegye le a kabátját, akassza fel és azután jöjjön vissza. Meg is történt! :) A tanulókkal megbeszéltük, hogy milyen volt a tegnapi nap, mit lehetne jobban csinálni, mi az aznapi ajánlatom, ha jól haladunk és jól viselkednek. Mit szeretnék elérni, miért vagyunk az iskolában és én az órán, stb. Tájékoztattam őket, hogy matematikából tartunk egy plusz órát, mert tegnap sajnos nem úgy haladtunk, ahogy kellett volna.

Ezután belekezdtünk a német órába. Amit előző nap kigyűjtöttek a saját fejükből, a fabulákat és az állatokat, az állatokat és tulajdonságaikat, ezúttal én írtam ki összeszedettebben, bővebben és felírtam a táblázatokat, de úgy, hogy üres sorokat hagytam benne. Ezeket kellett kitölteniük. Ezt követően a tulajdonságokat csoportosítottuk külső és belső tulajdonságok szerint.

3-4. óra (matematika és jutalomóra)
Beültünk a tábla elé a mappákkal, ismétlő kérdéseket tettem fel, berajzoltattam velük a kört és a hozzá tartozó geometriai fogalmakat. Az r+r = d (feladat: 5 cm + 5 cm = 10 cm) is bekerült a körök mellé a füzetbe. Ezen az extra matematika tanórán Frank is a vendégünk volt.

Pedagógiai helyzet:
Jutalomból zenét hallgathattak oly módon, hogy el kellett mondaniuk, hogy miért szeretik azt a fajta zenét, miért hallgatják, ki az előadó. Sajnos ez kevésbé volt népszerű, mert „feladatszaga” volt. Végül ettől eltekintettem, csak mutasson egy számot a telefonjáról, játssza le és aztán tegye el a telefont (tilos az iskolai használata). Lehetett hozzá mozogni, táncolni is. Közben megérkezett a 4. órára helyettesítésre kiírt tanárnő is. Igazából vezettem tovább az órát. A zenehallgatás felénél J. elővette újra a telefont (ő volt a kezdőember) és belejátszott a másik éppen menő zenéjébe. Kértem, h tegye el, meg figyeljen a másikra, mert rá is figyeltek. Nem tette el. Mondtam, hogy el fogom venni, ha még egyszer használja. Megtette, nyújtottam a kezem, hogy adja oda, de nem akarta. Nyújtva hagytam a kezem és csak vártam és vártam. Mondtam, hogyha nem adja oda, akkor matekdolgozatot ír mindenki – miatta. Vártam, vártam. Elismételtem. Azt mondta, hogy akkor mindenki matekdolgozatot ír. Elkezdtem egyes padokká alakítani a padokat. A többiek rászóltak, hogy ne csinálja már, pár perc múlva, az óra végén visszakapja. De nem segített. Aztán mondtam, hogy elég legyen, vettem egy nagy levegőt és csináltunk egy „Stuhlkreis”-t, hogy megtárgyaljuk a történteket. Sikerült! Aztán rajzolhattak a zenehallgatás közben (a helyettesítő tanárnő hozott rajzolni valót).

Testnevelésen már csak segédtanerő voltam és vagyok. A fiúk kérdezték, hogy Frau Kovács is csatlakozik-e a futáshoz. 3-4 körön keresztül üldöztek, de nem tudtak elkapni :).

Szerda – a poklok pokla
   Ez a nap valami katasztrofális volt. Fronthatás az osztályban is érvényesült, sok fej- és hasfájós tanuló, nyomott hangulat. Alig lehetett valamit haladni és tanítani. Nagyon megnehezítették a dolgomat és az előző napi szárnyalás totális ellentétét tapasztalhattam meg. Annyira durva volt a helyzet, hogy beleharaptam a saját karomba, csakhogy el ne sírjam magamat. A könnyem kicsordult, de közben fapofával mondtam tovább a dolgokat. Iszonyatosan nehéz nap volt :(. Stuhlkreis sem segített. Igaz, hogy azt mondták, hogy jó tanárnak tartanak, meg jó velem, de a viselkedésük az ebből mit sem sejtetett.

Csütörtök – a pokol és a mennyország között
   Az előző napinál sokkal jobb volt, de sajnos a keddit meg sem közelítette. Tudtunk haladni, de nagyon kínkeservesen. A reggeli matek még ment, de például az angolon a magnóról hallgattunk egy szöveget, amihez a feladatlapon nem sorrendben következtek a mondatok és be kellett számozniuk időrendben, hogy miről van éppen szó, az igazán nyögve-nyelősre sikeredett. 3 fiú ki akart menni a teremből a folyosóra tanulni, engedtem, feltételhez kötve. Aztán ez nem teljesült egy idő után, elkezdtek vízzel játszani a palackból. Nagyon bedühödtem és a kölcsönkért laptopot azonnal visszavittem. Nagyon meglepődtek, hirtelen nagy csend lett. Aztán visszatértem, betuszkoltam a 3 kivitt padot, kiabáltam egy sort és tudtunk haladni végre aznap igazán folyamatosan is. Sajnos a jutalom elúszott. Úgy tudtam elköszönni tőlük, hogy a rám bízott anyagrésszel végeztünk (kivéve a németet).

Hétfőn kaptam gyönyörű szép leveleket egy-két tanulótól. Herr Martin sugallatára készültek a Kunst órán. Igazán jól estek.
Aranyos engesztelő levél :)

Akiktől kaptam, velük valóban jó a kapcsolatom

6 megjegyzés:

  1. Nagyon jó dolgokat csinálsz, Pít, (azért a kollektív büntetéssel nagyon nem értek egyet), de ha ilyen maximalista és teljesítményorientált leszel, akkor nagyon keserves munkád lesz gyógypedagógusként! A gyerekek ilyenek. Vannak rossz és jó napjaik. Van, amikor nem lehet az előre kitűzött cél elérni, semmilyen módon. Akkor változtatni kell. Nem lehet erőszakot tenni rajtuk. Itt-ott én a leírásodból ezt is éreztem (nem biztos, hogy igazam van), és ez neked sem jó. A gyerekeknek sem!
    A módszerek és munkaformák, a feladatok, amiket használtál amúgy nagyon izgalmasak, kreatívak, és motiválóak is. De ne görcsölj bele a teljesítésbe. Lehet, h ez a csak az írásos beszámolóból tűnik így, de így tűnik. Lazíts!

    VálaszTörlés
  2. Pít!

    Én nagyon büszke vagyok rád!! Nem semmi, amit négy nap alatt csináltál, és úgy gondolom, hogy nem a Te hibád volt, hogy a szerda a poklok pokla volt. Minden tiszteletem a Tied, hogy hősiesen végig csináltad, de el tudom képzelni, hogy milyen nehéz lehetett!
    Biztos, hogy ennél csak jobb napok lesznek :)
    Aranyosak az engesztelő képeslapok! :)
    m

    VálaszTörlés
  3. A gyerekek szerint lazább vagyok, mint az osztályfőnök :). És nem görcsöltem annyira, bár többször mondtam magamnak, hogy ne vegyem magamra, nem nekem rosszak, stb. A kollektív büntetéshez megbeszéltük, hogy azért így jutalmazok vagy nem jutalmazok, mert ez egy osztály, ahol a felelősség közös. Továbbá az egyik Stuhlkreis alkalmával mondtam nekik, hogy én nem uralkodni akarok, hanem vezetni, nem katonát játszani, csak egyszerűen tanítani. Persze, elkövettem didaktikai-metodikai hibákat is biztosan, de ezt az osztályt tavaly ilyenkor (amikor az osztályfőnök síelni volt, a szülők felhívása után, haza kellett küldeni, mert nem bírtak velük! Kicsit muszáj volt keménynek is lenni.

    VálaszTörlés
  4. Menta!
    Nana, azért nem kell hősnek megtenni! :) Egyszerűen csak próbáltam tanítani. És hétfőn Susanne ismétlő kérdéseikor kiderült, hogy azért valami meg is maradt bennük. Hibák és jó dolgok, sikerek és kudarcok. Semmit sem bánok, mert mindenből tanultam. Sőt, köszönet Istennek (vagy a Sors Párkáinak), hogy megmutatta mindkét végletet.

    Biztosan neked is vannak ilyen napjaid a gyakorlatod alatt. Szóval nem hős vagy hősies, egyszerűen csak Praktikantin.

    VálaszTörlés
  5. Szia Pít!
    Szerintem is izgalmas kalandjaid vannak. Az már egy nagy haladás, hogy négy napot bevállaltál és meg is tudtad csinálni. Ha jól emlékszem, nem sokkal ez előtt arról beszéltél, hogy a vizsgatanítás nem fog menni...
    Sok erőt és energiát. Ha már nagyon nem bírod, egyél csokit, az kinn gyis finomabb! :)LAcus

    VálaszTörlés
  6. Hehe, ok, de nem sokat, így is felszedtem egy kis Übergewicht-et a fentebb említett "úgyis finomabb csokik" miatt. Majd leadom, nem vészes - még. :)

    Köszi mindenkinek a sorait, az építő kritikát, a figyelmeztetést és a biztatást!

    VálaszTörlés