2011. március 28., hétfő

Rosenplatzschule

2011. március 18-ára Frank egy újabb iskolával beszélte meg, hogy elmehessünk körbenézni és a körbevezetésen kívül (vagy azon belül) egy tanítási órát / órarészt hospitálni. A Rosenplatzschule nagyon közel esik a WG-nkhez, gyorsan odaértünk a szétfúrt útszakasz, építkezési terület ellenére is. Az épületbe egy eldugottabb utca felől kellet bemenni, ahol nagyon takaros játszótér és épület fogadott minket. A vezetőnk is nagyon kedves hölgy volt – korábban a Schule an der Rolandsmauer tantestületét erősítette. A Rosenplatzschule 210-220 tanulót, 14 pedagógust, 10 délutáni nevelőt és 2 gyógypedagógust számlál.

Az iskola bejárata
A nagyon klassz játszótér
A játszótérről további kép
Milyen tanulói populáció jár az adott iskolába?
A nap indításaként a minket kalauzoló tanárnő elmesélte, hogy milyen nehéz sorsú és milyen nagyon sokféle nációból (német, török, bulgár, román, orosz, stb.) járnak ide gyerekek egész Osnabrückből. Problémás a családi hátterük, akadnak köztük illegális bevándorlók, sokuk szülője fekete munkás, akár prostituált is. A nyelvi és a szociális hátrány eléggé komoly nehézség együtt, nehéz kezelni is. Az iskola úgy próbál enyhíteni ezen a helyzeten, hogy külön nyelvi osztály is van, direkt az emigráns szülők gyermekeinek. Ilyen típusú gyerekekkel összesen 4 iskola foglalkozik a városban. De nincs külön támogatás számukra..

Az IKT eszközöket aktívan alkalmazzák a hagyományos oktatással párhuzamosan - FEJLESZTÉS
Aztán megtekinthettünk egy német fejlesztést, ahonnan elsősök vegyesen jöttek a 3 párhuzamos osztályból (évfolyamonként 3 osztály van). A Fara und Fu című könyvből tanultak. A gyermekek feladata volt egy szót felolvasni, az olvasó által választott társnak pedig betűznie kellett az adott szót. Az elválasztást is gyakorolták, tapssal balra-jobbra, ahogyan nálunk is. Majd a tanárnő kiadta a feladatutasítást: „Menjetek a számítógépekhez, nyissátok meg a Fara und Fu programot, és keressétek ki a G betűt! G, mint Gabel.” A könyvet kiegészítve számítógépet használtak ugyanazt a programot, mesét. Volt a programok között oszloprejtvény, kép-szó egyeztetés, szintézis-analízis feladatok, betű leválasztás, stb. Az egész partnermunkára épült a gépek mellett, illetve a gépekkel, mégis a tanárral is. Ez utóbbit a folytonos cserék biztosították.
Nagyon szimpatikusnak találtam az elköszönőkört. A gyerekek kézen fogva kört alkottak, a tanárnő értékelte az aznapi alkalmat, teljesítményt, majd kiengedte őket (vissza a tantermükbe).
Páros munka a gépeknél

Régebbi típusú monitor
Fara und Fu program

Az internetet is kihasználják tanulás-tanítási céllal

Hospitálás
Ezután volt egy-két perc újabb kérdésekre és már mentünk is tovább egy-egy tanórára hospitálni. Elsős osztályban a kicsik egy tanár bácsival voltak, hatalmas, tágas, szép és jó felszerelt teremben. Dobozokat is láttam, de név helyett jel volt rajtuk. A nebulók a pénzhasználatot gyakorolták, ezzel együtt természetesen az összeadás és kivonás művészetét is :). Közben a kísérőnk egy kisfiúval különvonult fejlesztési céllal. Heti egyszer vele van és ezután megbeszéli az osztályfőnök úrral a fiú külön haladási tervét, órarendjét.

Helytelen viselkedést kezelő koncepció, intézményi különlegesség
Délutáni iskola, napközi működik, amely kiegészül szülők számára tartott trainingekkel, munkával, szociálpedagógusok által adott (szak)tanácsadással. Mivel magának a napközis nevelőnek nincs ilyen végzettsége, így természetesen a fentebb említett tevékenységeket nem ő látja el.
Napközi épülete

Az agresszió ellen és a viselkedés javítására hasonló a koncepciójuk, mint a Schule an der Rolandsmauer iskolában, de ők tanítás közben nem távolítják el a gyereket az osztályteremből, helyette a gyerek szünete megy kárba helytelen viselkedése következményeként. Nem akarok ítélkezni, kiváltképpen, mert nem is ismerem mélyrehatóan a Rosenplatz iskola belső világát, de a programjuk számos előnye melletti hátrányokat is látni kell. Annyit semlegesen megjegyeznék, hogy a szünet elvétele néha több agressziót is szülhet, de minden esetre visszatartó erejű is. A tanárnő azt is elmesélte, hogy az elbeszélgetést 2 nagyon magas, izmos és tekintélyparancsoló férfi szociális munkás tartja felváltva.
Amit még igen jónak találtam, az az iskolaelőkészítő osztály. Ez leginkább egy nagycsoportosokat foglalkoztató óvodához hasonlít, amelyben intenzív fejlesztés valósítanak meg. Ez kettős célt szolgál: 1. a már tanköteles korú, de tanulmányi szinten teljesíteni nem képes gyermekek iskolakezdő szintre hozása, 2. megismerik őket a pedagógusok és ők a pedagógusokat és az iskolát.

Előkészítő tagozat
A visszajelzésekről
A „mi” iskolánkhoz hasonlóan itt is minden héten egy ikszelős visszajelző papírt küldenek haza a szülőknek, de kiemelkedő esemény előfordulása esetén azonnal. Rendes jegyes és szöveges értékelést kétszer kapnak egy tanévben a tanulók és szüleik.

Szakkörök
Többféle szakkör (AG) is működik az iskolában, például: sport, művészet, színház, tánc, musical, zene. Ez utóbbiakhoz szorosan együttműködnek a szomszédos zeneiskolával.

Megbeszélések, értekezletek
Alapvetően heti egyszer van a „szolgálati megbeszélés”, de fontos események, történések esetén azonnali, szünetbeli megbeszélést tartanak (bár ez cseppet sem különleges dolog, csak tény).

Kiegészítések
A fejlesztő tananyagok, tesztek beszerzésére évente mindössze 150 eurót kapnak. A Diakonista intézet is aktív társszerepet játszik.
Ingyen étkeztetés kb. 20 %-ot érint, de igény többre is lenne ennél. Hideg étkeztetés kb. 10% számára költségmentes.
A tanári szoba
Folyosó
A sokféleség itt is értékként tüntetődik fel!
Színjátszó terem
Az ebédlő
Művészeti tevékenység egyik példája

2 megjegyzés:

  1. Nagyon izgalmas helyeken jársz. Nekem is egy kicsit furcsa ez az "elvesszük a szünetet" illetve a masszer szocmunkásokkal történő beszélgetés. Ami nekem nem volt egészen világos, hogy ez az iskola nem szegregált Förderschule, hanem theorätisch normal Schule, csak fogadnak SNI gyerekeket is? Illetve akkor ezek szerint a fő profiljuk a bevándorló és migráns gyerekek nevelés-oktatása?
    Még egy kérdés: mit kezdenek azzal a szülővel, aki illegális bevándorló? Ilyenkor ezt nekik jelenteni kell? Vagy nem? Úgy csinálnak, mintha nem tudnának a dologról? Mert akkor ha jól értem, nem toloncolják ki őket?
    És mit kezdenek a prosti szülőkkel?

    Lacus

    VálaszTörlés
  2. Igen, integráló iskola, amelynek a bevándorló gyerekek a fő profilja, ill. a szociálisan hátrányos gyerekek (persze ügye ezek összefüggenek, és a fogyatékossággal szintúgy).

    A másik kérdésedre nem tudok felelni, talán sokuk csak egykor volt illegális, vagy a hatóságok engedik egy ideig oda járni... A prostituált szülőkkel nem kezdenek semmit, ebbe végül is az iskolának nincs beleszólása. Nem mondhatják meg, hogy a szülők milyen foglalkozást válasszanak - legyen az bármi is. Egy gyereket mondtak, hogy már óvodás korában ott maradhatott a napköziben az iskolába járó nagyobb testvérével együtt, mert az anya "dolgozott".

    VálaszTörlés