2010. december 20., hétfő

IKT felhasználói szokások tanulásban akadályozott fiatal szemével

Az IKT, web 2.0 a gyógypedagógiában című kurzuson az elkészítendő házi feladataink közé tartozott egy interjú elkészítése is, amely interjú alanya lehetőleg a szakirányunknak megfelelő fogyatékossági típusba tartozónak kellett legyen. A feladat teljesítéséhez legrelevánsabbnak azt gondoltam, hogy a szakdolgozatomhoz már korábban összeállított kérdőív kérdéseit használom fel. Ugyanazokat a kérdéseket tettem fel, csak – interjú révén – nem adtam válaszlehetőségeket. Mivel a kérdőív tanulásban akadályozott tanulók számára is készült, így interjúalanyomnak, Janónak is nyugodtan feltehettem a kérdéseimet a digitális eszközökkel (számítógép, telefon, kivetítő, interaktív tábla, stb.) kapcsolatos szokásairól.

Janót tízedikes koromtól ismerem, együtt jártunk a busszal, amikor még a gimnáziumba jártam. Ő az anyukájával utazik azóta is az egyik helyi speciális iskolába (amely diákotthon is egyben). A fiúval gyakran összefutunk a mai napig, hiszen közel lakunk egymáshoz és reggelente át is integetünk egymásnak az út túloldaláról (ők a buszmegállóban állnak, én meg a vonathoz futok...). Janó immáron 13 éves fiú, a kamaszkor kapujában.

Anyja középiskolát végzett, édesapja technikumi végzettséggel rendelkezik. A család egy 60 négyzetméter körüli tömblakásban él, normál anyagi körülmények között. A fiút csecsemő korában fogadták örökbe, mert a párnak nem lehetett saját gyermeke. De mindez mit sem számít! Jobban szeretik, mint sokan az édes gyermeküket. Testvére nincs.
    Sajnos a hangfelvétel közzétételéhez nem járultak hozzá (sem szülei, sem ő), de az írás rész-vagy egész részeit minden megszabás nélkül terjeszthetem.

1, Ismersz-e olyan számítógépes programokat, amelyek segítenek neked a tanulásban?
- Ismerek.

2, Mesélj arról a programról, amit ismersz vagy használsz a tanuláshoz! (Számítógépes program, telefonon lévő tanulós játékok, stb.)
- A Google-t, a worldot, a wikipediát használom a tanuláshoz. Meg a telefonomon van Legyen Ön is milliomos játék.

3, Milyen gyakran használod ezt a programot?
- Ritkábban, csak mindig, amikor van időm.
- De mégis, milyen gyakran, hetente?, havonta?, ritkábban?
- Havonta biztos.

4, Mit hiányolsz belőle, milyen lenne, ha te tervezhetted volna?
- Hogy ne kelljen írnom. Utálok írni. Jó lenne, ha nem kéne írni, csak mondanám és írná magától.

5, Hol használod a tanulós programot?
- Otthon.
- Iskolában is használod?
- Igen, de az iskolában nem játszunk, ott komolyak vagyunk!
- Barátoknál?
- Ott is, de ott inkább játszunk.
- Rokonoknál?
- Ott nem, mi nem tartjuk a kapcsolatot annyira.

6, Janó, otthon van számítógéped?
- Van, de már vacak, régi. Kellene majd új...

7, Tanuláson kívül mire használod még a számítógéped (iskolában vagy otthon)?
- Játszom… akkor zenélek…, írok a barátoknak.

8, Milyen tanórákon használtok interaktív táblát vagy egyéb digitális eszközöket? Felolvasom, te pedig szólj!
biológia
földrajz
idegen nyelv
informatika
kémia
magyar nyelv- és irodalom
matematika
médiaismeret
művészettörténet
osztályfőnöki óra
pszichológia
rajz- és vizuális kultúra
szakmai órák
tánc és dráma
társadalomismeret
technika
testnevelés
történelem
még sosem használtunk ilyet
egyéb, mégpedig:

10, Szerinted hogy érdekesebb az óra, ha van digitális eszköz vagy ha nincs?
- Ha van minden. Nekem van a kedvenc eszközöm, amelyikkel megnézzük a csillagokat.

11, Ha izgalmasabbnak tartod a digitális eszközös órát, akkor indokold röviden, hogy miért gondolod így!
- Mert ez olyan jó. Mindenkinek van. Jól lehet látni apró vagy láthatatlan dolgokat is.

12, Használtál már feleltető rendszert?
- Neeem. Az meg mi??? Nem használtam, és nem is tudom, hogy mi az.

Összefoglalás:
  Janó iskolája egészen jól felszerelt a 3600 közoktatási intézmény átlagos felszereltségét hozza legalábbis. Értem ez alatt, hogy van néhány interaktív tábla, projektorok és laptopok is, bár közel sem minden terembe jut belőlük. A fiú tudja kezelni a számítógépet "ügyetlenebb felhasználói szinten". Felismeri az IKT eszközök tanórai alkalmazásának pozitív lehetőségeit (pl. csillagnézés, kísérletek megtekintése, stb.), szereti őket, rá mindenképpen motiváló hatásúak ezen eszközök. Ugyanakkor családja anyagi lehetőségei nem engedik meg, hogy a legújabb technikai kütyüket megvegyék, de azért az alapvető lehetőségei adottak a digitális létezéshez és ahhoz, hogy részese lehessen az IT-nak. Mert jelenleg már nem biztos, hogy az a kérdés, hogy digitális bennszülött-e valaki vagy bevándorló, hanem hogy egyáltalán részese-e az IT-nak avagy sem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése