2010. december 29., szerda

Online távoktatás

Már 2 alkalommal is kipróbálhattam, hogy milyen is a magyar felsőoktatás távoktatás formája. Na jó, talán ez egy picit túlzás, mert nem hivatalos, jóváhagyott távoktatásról van szó. "Csupán" két lelkes és IT-ban jártas oktatóm hagyta, hogy kísérletet tegyek erre. Az egyik alkalommal kicsit megcsúsztam a teendőimmel és a vonatot már nem értem volna el, hogy beérjek az órára (bejárós vagyok). És egyébként is csak este 18 órakor volt a következő programom (ugyanis ez a pedofília prevenciós előadás napján történt). A laptopot a konyhapultra helyeztem, miközben sütöttem a rendezvényre a sütit. A számítógépes tanulássegítés kurzus keretein belül Kati barátnőm volt az összekötő kapocs. Kellett volna egy headset meg egy webcamera és máris sokkal teljesebb értékű tagja lehettem volna az adott órának. De így is érdekesnek tartottam, mert bár fizikai valómban nem voltam ott, mégis tudtam, hogy mi történik ott, kérdeztek és válaszoltam is. A nézett programot én is megnyitottam és kerestem rajta a "vonszolás" funkciót. Mivel másnap már tudtam, hogy nem tudok visszaérni az IKT eszközök és web 2.0 a gyógypedagógiában kurzusra, így elterveztem, hogy azon is hasonlóképpen veszek részt. Egyfajta mini kísérlet, pilotprojekt :).

Számítógépes tanulássegítés kurzuson:

én: Eddig be voltam, jelentkezve
  nem tudom, h mi történt.. :)
 Katalin: szia:)
  mi a véleményed?
  a tollas, vagy az ujjas interaktív tábla a jobb?
9:57 én: az ujjas egyértelműen, de van, ami mindkettőt érzékeli
  a rendezgetésre nagyon az ujjas
  de írni meg tollal kellene
  feladatfüggő és fejlesztési / oktatási céltól is függ
  de inkább az ujjas többnyire
  ott vélemények?
9:58 Katalin: mindkettőnek vannak előnyei
9:59 Brigi üzeni neked:
  vannak olyan táblák, amik le tudják kezelni, ha egyszerre 2-3 gyerek dolgozik rajta
  az oktatási célhoz
 én: :)
  ezt is érdemes majd megskubiznotok
  fent van a blogomon is
10:04 Katalin: megnéztük, köszönjük
  hozzáfűzés
  :
  ha ilyen nincs is
  már az is jó, ha érintőképernyős monitor van a suliban
10:05 én: :D, hát igen
  no, meg ha használják a meglévő állományt!
 Katalin: na jaa
  :P
10:06 én: a mostani konfin megint hallottam egy-két érdekes helyet, ahol pl. nem, de persze azért ezek csak a kirívó negatív esetek

5 perc
10:11 én: Na, mi történik?
10:12 de jó lenne egy webkam, amin láthatom az órát
 Katalin: arról beszél Brigi, hogy milyen jó, ha van egy számítógép a teremben
  :)
10:16 most a beadandó ötleteket nézzük
10:17 én: ó :(
  ott akarok lenni! :)
10:18 tegnap kipróbáltam a fejlesztésen a kirakót - 2féle, de nagyon hasonló mikulásos kép a két gyereknek... kirakás után meg kellett beszélniük a különbségeket is a két kép között

7 perc
10:26 én: Fejlemények?
10:28 Katalin: Móni mutata be az övét
  és megbeszéltük, hogyan kell a scratchben vonszolós játékot csinálni
10:30 én: hmm, ezt szombaton megmutatod :)
10:31 mondd meg Briginek, h a konyhában vok és közben sütök a rendezvényre
10:34 :)

6 perc
10:41 én: ?
10:43 Katalin: van kérdésed a beadandóhoz?
  mindenki csendben dolgozik a sajátján
  ha van kérdés, Brigi segít
10:44 én: nincs, nekem már megvan, h mi lesz, meg hogy, csak még össze kell tisztességesen állítanom
 Katalin: ok:)
10:45 én: Kérdezd meg pls, h írhatok-e erről a félig-meddig online óráról a blogomban?
 Katalin: ok
10:48 én: holnap ugyanezt kipróbálom Anitánál is, mert vagy nem mennék be a gyak miatt (45-50-ig tanítok), vagy online ott leszek
  csak akkor Johannával v vkiel...
10:49 egy 2 alkalmas kísérletsorozat a távoktatásról, mini pilotprojekt
10:51 ?

7 perc
10:59 Katalin: írhatsz nyugodtan
11:00 én: oksi
11:01 na, a süti sül, a konyha rendben
11:04 Katalin: szupi vagy:)
11:07 én: pill
  kapsz egy képet
11:08 és kösz a tudósítást!
11:10 puszi!
11:15 Vége?

7 perc
11:22 Katalin: aham
11:23 én: puszi!!!
Sütisütés órán, de nem technikaórán :)

Másnap a szakpedagógiai gyakorlat 3. klinikai modulját teljesítettem, és kivételesen maradtam a 7. órában is a fejlesztésen. Aztán beültem a könyvtárba, ahol kaptam áramot és a mobilnetemmel csatlakoztam a web 2.0 óra maradék részéhez.

14:00 én: Hy!
  
  most jutottam áramhoz és normális elyhez
  a könyvtárban :)
 Katalin: ok
 én: mi ez a sütis cucc?
 Katalin: szia
  jövő heti óra helyett
14:01 én: elmarad?
  vagy Anita is jön?
 Katalin: jön
  az ő ötlete volt
 én: :)
  jó ötlet
  és mi történik most ott?
14:02 tudósítást!!! :D
  az összefoglalónkkal mi a helyzet?
14:03 Katalin: a böngészőket tárgyaljuk
 én: éppen melyiket most?
  Opera, Firefox, IE, Chrome
  Safari?
  gondolom Anita Safarizik, ha nem Chrome-zik
  a mac miatt...
 Katalin: mindet
14:04 én: ezeken kívül még miket?
 Katalin: ezek
  de csak felületesen
14:05 én: de franyó lenne egy webcam + mic...
 Katalin: jAJA
 én: van is fent a polcon egy
14:06 Katalin: OK
 én: az ajtó mellett jobbra
  :D
 Katalin: kérésed számunkra parancs
  5 perc
 én: ne már
  de nekem nincs itt :(
 Katalin: és jön a kami:P
 én: de nézni tudok :)
14:07 elvileg Gtalkban már van ilyen funkció, de itt még nem próbáltam
  skype?
  vagy hol?
14:08 Katalin: mindjárt jön Anita
14:09 én: :)
  Hova ment?
 Katalin: a laptopért
  akkor skype-on
14:10 én: ok, bent vok ott is már
14:12 Katalin: Anita szt nem vagy skype-on
 én: de, és már lát is


A skype lett a fő kommunikációs csatorna, eleinte kicsit képpel és hanggal, majd csak hanggal (mert a mobilnet nem bírta kezelni ezt az adatforgalomi mennyiséget). Mivel nálam sajnos nem volt headset, így Anita kivetítette az interaktív táblára, amit írtam, az ő / a hallgatótársaim beszédét vagy kérdéseit pedig hallottam. Egy felettébb érdekes tapasztalat volt, rendkívül feldobódtam tőle. Mert szerettem volna jelen lenni az órán, de sehogy sem tudtam volna visszaérni, így pedig mégis részese lehettem a folyamatnak. Köszönet érte mindazoknak, akik lehetővé tették!

Őszintén szólva nem hiszem, hogy a távoktatás képes lesz valaha is felváltani a tényleges, fizikai jelenléttel együtt megvalósuló oktatást - legfőképpen az alsóbb osztályfokokon nem tartom járható útnak ezt -, de a közoktatás felsőbb osztályfokain vagy a felsőoktatásban igenis komoly szerepe lesz a jövőben. Méghozzá  nem is a távoli jövőben! Jómagam valahogy úgy képzelem el, hogy egyrészt mindenkinek lesz egy avatarja, aki bent ül egy virtuális osztályteremben,
Avatar tanár - akár jelnyelven is
 másrészt pedig lesznek olyan alkalmak is, amikor ténylegesen jelen kell lenni (amíg rátanul a többség, amíg elterjed és elfogadottá válik a köztudatban is, addig pl. minden második héten és a vizsgák esetén mindig). Ez a jövő, csak egyelőre még sokaknak idegen ez a lehetőség. De majd eljön az az idő is, amikor általános lesz az oktatás ezen formája. És ahogy a népmesékben szokott lenni: "aki nem hiszi, járjon utána!". 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése